KUALA LUMPUR (28 DECEMBER 2023) – In response to the objections to the establishment of Iskul Sama DiLaut Omadal, an alternative learning center on Omadal Island, Sabah, the Human Rights Commission of Malaysia (SUHAKAM) wishes to reaffirm its commitment to the fundamental right to education for all and its role in humanizing and developing individuals.
SUHAKAM, alongside the Indonesia National Commission on Human Rights (Komnas HAM) and the Commission on Human Rights of the Philippines (CHRP), aligned with the tripartite MoU on Statelessness in Sabah had visited the center on 8th September 2023. During this engagement, SUHAKAM has observed firsthand, the significant impact of Iskul’s efforts in providing literacy training to the stateless children. Recognizing the vital role Iskul plays in addressing educational gaps for these stateless children, SUHAKAM Sabah Office convened a meeting in November this year to explore avenues of support for Iskul’s continued operations and their application to be registered as an alternative guidance centre (PBA).
While SUHAKAM commends the establishment of Sekolah Bimbingan Jalinan Kasih (SBJK) which aims at providing access to equal education for all young people, including dropouts, street kids and undocumented children in Sabah, we hope Iskul will be allowed to continue its operations and in addition to this, we also hope the existing SBJK will be provided with proper facilities to ensure the children will receive quality and equitable inclusive education.
In furtherance of the above and the Government’s commitment to the 2030 Agenda for Sustainable Development that no child is left behind in the pursuit of quality education, SUHAKAM therefore calls for more concrete collaborative efforts between the Ministry of Education, local community leaders, Non-Governmental Organisations, and other relevant stakeholders to address the educational needs of Omadal Island’s children, regardless of their background. SUHAKAM firmly believes that providing safe space for children to access education will eventually promote lifelong learning opportunities and underscores the importance of due diligence and non-discrimination on access to education for all children in Malaysia. SUHAKAM stands ready to cooperate and assist the Government to address this matter.
-TAMAT-
Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia (SUHAKAM)
28 December 2023
———————-
SUHAKAM Seru Kerjasama Kukuh Tangani Isu Hak Pendidikan Kanak-kanak di Pulau Omadal
KUALA LUMPUR (28 DISEMBER 2023) – Susulan bantahan terhadap penubuhan Iskul Sama DiLaut Omadal, sebuah pusat pembelajaran alternatif di Pulau Omadal, Sabah, Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia (SUHAKAM) teguh menegaskan komitmen terhadap hak pendidikan untuk semua kerana ia adalah asas kemanusiaan dan perkembangan setiap individu.
Sejajar dengan pembaharuan MoU tiga pihak mengenai Isu Tanpa Kewarganegaraan di Sabah, SUHAKAM, bersama Komisi Nasional Hak Asasi Manusia Indonesia (Komnas HAM), dan Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Filipina (CHRP) telah melawat pusat itu pada 8 September 2023. SUHAKAM telah membuat pemerhatian secara langsung kepentingan usaha Iskul dalam memberikan pendidikan asas kanak-kanak tanpa kewarganegaraan. Menyedari peranan penting Iskul dalam menangani jurang pendidikan, pejabat SUHAKAM Sabah telah mengadakan mesyuarat pada bulan November untuk meneroka langkah sokongan agar Iskul dapat terus beroperasi dan permohonan mereka untuk didaftarkan sebagai pusat bimbingan alternatif (PBA) dapat diluluskan.
SUHAKAM memuji penubuhan sekolah Bimbingan Jalinan Kasih (SBJK) yang bertujuan untuk menyediakan akses kepada pendidikan yang sama rata untuk semua golongan muda, termasuk kanak-kanak yang tercicir, kanak-kanak jalanan dan kanak-kanak tanpa dokumen di Sabah. Oleh itu, kami berharap Iskul juga akan dibenarkan untuk meneruskan operasinya dan SBJK yang sedia ada dapat diperuntukkan dengan kemudahan yang bersesuaian agar kanak-kanak mendapat akses kepada pendidikan inklusif yang berkualiti dan saksama.
Lanjutan daripada perkara di atas serta komitmen kerajaan terhadap Agenda Matlamat Pembangunan Mampan 2030 agar tiada kanak-kanak yang ketinggalan dalam mendapatkan pendidikan berkualiti, SUHAKAM dengan ini menyeru agar kerjasama dapat diperkukuh antara Kementerian Pendidikan Malaysia, pemimpin masyarakat tempatan, pertubuhan bukan kerajaan dan pihak berkepentingan yang berkaitan dalam menangani keperluan pendidikan kanak-kanak Pulau Omadal, tanpa mengira latar belakang mereka. SUHAKAM yakin bahawa ruang yang selamat untuk kanak-kanak mendapat akses pendidikan akan menggalakkan peluang pembelajaran sepanjang hayat. Usaha ke arah tiada diskriminasi terhadap akses kepada pendidikan adalah penting untuk semua kanak-kanak di Malaysia dan SUHAKAM sentiasa bersedia untuk bekerjasama dan membantu kerajaan untuk menangani perkara ini.
-TAMAT-
Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia (SUHAKAM)
28 Disember 2023